شاهد: حنان سليمان “ناس كتير استغلت طيبتي ومامتي كانت بتزعقلي كتير”

قالت الممثلة المصرية حنان سليمان، في مقابلة تلفزيونية في برنامج (الستات ميعرفوش يكدبوا)، “مكنتش ناوية أكون ممثلة، وحصل التمثيل بالصدفة، وأنا قلت كتير قبل كد إن المجموع حكمني، ولقيت نفسي بدخل معهد فني تجاري”
وأضافت، “ومكانش المعهد الفني حاجة مرضية بالنسبة ليّ، كنت عايزة بكالوريوس زي زمايلي، عشان اتجوز جوازة حلوة”.
وذكرت، أنها كانت تتصفح الصحيفة، ووجد إعلان دراسة بكالوريوس، وقلت : “مناسب عشان أتجوز جوازة حلوة وعشان المنظر، وقدمت، وأنا كنت بالمدرسة أمثل مسرحيات عن حرب 1973، وكنت شايفة أنو ممكن أدرس”.
وأشارت إلى أنها كانت تبحث عن بدائل عن التمثيل، لكنها لم تجد؛ “ورحت على الإمتحان مكنتش حافظة دور أمثله، واعطوني ناس طيبين مشاهد قديمة ليهم حفظتها ورحت امتحنت”
وقالت: “مامتي كانت بتزعقلي، وكانت صم وبكم، وكانت لما بتزعق صوتها عالي جداً، وشخصيتها قوية، وهذا السبب في هدوئي، وكان تواصلي مع والدتي قاصر”.
وأوضحت الممثلة المصرية، أنها كانت تعاني قصور الحوار مع والدتها، حيث كانت من الصعب أن تشرح لأمها البعد الإنساني، والمشاعر في الحوار، حيث كان يتوجب عليها الحديث بأشياء محسوسة.
واستطردت سليمان “والدتي كانت تتعامل معي بسبب طيبتي إني هبلة زيادة، والناس كانت تفتكر طيبتي ضعف وكانت تستغلها، وأحياناً كنت بسيبهم وأنا عارفة إنهم بيستغلوني ومش عارفة ليه كنت بعمل كده”.
شاهدوا فيديو المقابلة الكامل:

 

______
منوعات